Wednesday, September 2, 2009

Bingkisan Sejarah "Hari ini Dalam Sejarah"

Pada hari ini 02.09.1957 tepat pada jam 10 pagi dengan diiringi oleh tembakan meriam sebanyak 21 das dan paluan nobat serta gendang perang selama kira-kira 15 minit, DYMM Seri Paduka Tuanku Sir Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad, Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan telah ditabalkan dengan rasminya sebagai Yang di-Pertuan Agong Persekutuan Tanah Melayu yang pertama.
Istiadat pertabalan yang gilang-gemilang dan memakan masa kira-kira satu jam 15 minit di Balai Rong Seri Istana Negara itu telah dihadiri oleh lebih dari 500 orang jemputan utama dan khas, termasuk raja-raja Melayu Persekutuan Tanah Melayu dan Sultan Brunei, Gabenor Melaka dan Pulau Pinang, Perdana Menteri, Tuanku Abdul Rahman dan para Menteri Kabinet, tetamu-tetamu istimewa dari dalam dan luar negeri termasuk Duke of Gloucester yang mewakili Baginda Queen.
Istiadat pertabalan itu telah dimulakan dengan keberangkatan DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong dengan diiringi oleh Datuk Paduka Maharajalela Tuan Haji Mustapha Albakri, juruiring-juruiring dan panglima-panglima Baginda. DYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan DYMM Raja Permaisuri Agong yang memakai pakaian rasmi berwarna hijau muda disulam dengan benang mas telah diiringi hingga ke singahsana tempat bersemayam. Surat perisytiharan pertabalan Yang di-Pertuan Agong telah dibaca oleh Tuan Haji Mustapha Albakri, Datuk Paduka Maharajalela yang juga menjadi Penyimpan Mohor Raja-raja Melayu Persekutuan Tanah Melayu.

0 comments:

Post a Comment